Podstawowe zasady wypraw rowerowych

Program naszych wypraw zakłada codzienne kilkudziesięciokilometrowe trasy (20 – 100km) dostosowane do wieku, stopnia trudności i warunków pogodowych, umożliwiające poznawanie regionalnych i lokalnych atrakcji. Decyzję o długości trasy danego dnia podejmuje pilot, biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, szczególnie bezpieczeństwo uczestników.

Dostrzegamy detale ... Zwracamy uwagę na bezpieczeństwo na drodze
Nocujemy w rozstawionych namiotach...

Zasadą są noclegi na kempingach (pełna infrastruktura sanitarna i często dodatkowe atrakcje typu basen, skocznie, place zabaw) w kilkuosobowych bungalowach lub rozstawionych 2 osobowych namiotach organizatora. Korzystamy również z noclegów w hotelach lub motelach klasy turystycznej. Niemniej, sporadycznie – ze względu na bezpieczeństwo, pogodę itp. możemy nocować na polach namiotowych lub innych dozwolonych miejscach.

Niekiedy bungalowy są ładniejsze...

Niektóre z wypraw, o czym informujemy osobno, przebiegają przez tereny o specyficznej bazie noclegowej tj. kwaterach prywatnych, schroniskach pątniczych, szałasach itp. Niekiedy korzystanie na kempingach z pryszniców jest dodatkowo płatne (drobne kwoty).

Sami przyrządzamy posiłki... Nie zawsze jemy wieprzowinę... Stosujemy także kuchnię wegetariańską..

Posiłki przygotowywane są wspólnie przez uczestników i kadrę, z produktów i na sprzęcie kuchennym organizatora. Zakupów dokonujemy także na miejscu, starając się poznawać lokalny sposób gotowania. Śniadania i lunch pakiety przygotowujemy w formie stołu szwedzkiego. Wieczorem, w miejscu noclegu przyrządzamy obiadokolację. Na drogę powrotną zapewniamy suchy prowiant.

Wozimy stoły kempingowe... Jadamy pod dachem..
Pijamy na świeżym powietrzu... Wody mineralnej jest pod dostatkiem..
Pływami promami...

Na miejsce startu danej wyprawy dojeżdżamy autobusem lub minibusem lux z klimatyzacją. Latamy również samolotami rejsowymi i tanich linii lotniczych. Zapewniamy transfer z lotniska na kemping. Na promach, w czasie rejsów nocnych, korzystamy z kajut umożliwiających normalny nocleg. Na miejscu cały czas towarzyszy nam autokar, minibus lub samochód z profesjonalną przyczepą do rowerów, przewożący rowery, bagaże i wyposażenie. Stanowi jednocześnie ewentualny punkt doraźnej pomocy zarówno medycznej jak i technicznej.

Transport dostosowujemy do wielkości grupy...

Przy transporcie autobusowym zbiórka, wyjazd i powrót następują Warszawie, z parkingu pod siedzibą BP EAGLE, oddalonego o 200 m od Dworca Centralnego. Umożliwiamy dodatkowe zbiórki na trasie przejazdu autobusu z Warszawy do granicy.

Zawsze asekurujemy samochodem.. Bagaże zawsze podwozimy..
Nie zawsze uczestnicy noszą rowery.. Rowery przewozimy profesjonalnymi przyczepami..

Kadrę stanowi pilot wyprawy, kierowca – mechanik. Opiekę na obozach młodzieżowych, niemniej niż jeden na ośmiu uczestników, sprawują wykwalifikowani i uprawnieni instruktorzy i wychowawcy, łączący pasję podróżowania z odpowiedzialnością za innych. Zgodnie z prawem turystycznym piloci służąc wszelką pomocą i poradą, nie są jednak lokalnymi przewodnikami. W cenie wyprawy nie zapewniamy kosztów biletów wstępu do lokalnych atrakcji.

Zapewniamy serwis.. Naprawami zajmują się fachowcy.. Apteczkę mamy ze sobą..

Wszyscy uczestnicy na czas wyprawy objęci są w Warta SA ubezpieczeniem kosztów leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków w wysokości 10.000 Euro lub wyższej (w szczególności w Islandii, Norwegii i Irlandii).

Robimy wszystko, aby każda z wypraw była jedyna i niepowtarzalna. Dużo zależy od umiejętności i staranności kadry, ale również atmosfery, chęci współdziałania w zespole wszystkich uczestników. W celu optymalnego zaplanowania trasy dostosowanej do oczekiwań i możliwości rowerzystów, bardzo prosimy o dokładne podanie ewentualnych uwarunkowań zdrowotnych osób wyjeżdżających.

W trakcie wyprawy decyzje o realizacji programu podejmuje kierownik wycieczki, mając za cel przede wszystkim bezpieczeństwo i zdrowie uczestników, uwzględniając warunki terenowe, pogodowe i możliwości podróżowania całej grupy. Chętnie spełniamy wszystkie rozsądne propozycje programowe i rozszerzanie o dodatkowe fakultatywne imprezy, które są jednak dodatkowo płatne. W trakcie wyprawy można zawsze skorzystać z całodobowego telefonu alarmowego Biura Podróży EAGLE : (+48) 885 997 997

Staramy się o serdeczną atmosferę.. Jesteśmy wyposażeni w potrzebne mapy..

Dokładamy starań, aby opisy planowanych przez nas wypraw były jak najbardziej czytelne.

W tym celu podajemy kilka suchych danych : region, który zwiedzamy, trasę ( przede wszystkim główne miasta, przez które przejeżdżamy i orientacyjną długość ( różnice - zależne od sytuacji : pogody, objazdów, dodatkowych wycieczek - nie przekraczają +/- 20 % ), wiek uczestników – osoby dorosłe, młodzież – liceum, studenci, młodzież młodsza – wyższe klasy szkoły podstawowej i gimnazjum. W wyjątkowych wypadkach dopuszczamy możliwość kwalifikacji uczestników nie spełniającego kryterium wieku ( np dziecko na dodatkowym kole rodzica, wysoka wydolność psychofizyczna, doświadczenie itp.)

Od dłuższego czasu wprowadzaliśmy podział naszych imprez rowerowych na trzy kategorie: wycieczek, wypraw i rajdów. Poza wieloma wspólnymi elementami zagranicznej turystyki rowerowej charakter jest zdecydowanie odmienny.

wycieczki rowerowe – imprezy turystyczne dla każdego po najpiękniejszych szlakach rowerowych, standardowo bardzo dobrze oznakowanych i opisanych, przebiegających po regionach bardzo dobrze przygotowanych na przyjęcie turystów i jednocześnie oferujących rozbudowaną infrastrukturę turystyczną w tym noclegową. Mają charakter przewidywalny ( np. łatwa zmiana programu na wypadek niepogody, często stacjonarny, z łatwością przewiezienia całej grupy itp.) . W programie więcej czasu na możliwość zwiedzania lokalnych atrakcji lub odpoczynku.

wyprawy – imprezy globtroterskie dla osób z doświadczeniem rowerowym, po interesujących szlakach rowerowych nie zawsze oznakowanych, przebiegających drogami publicznymi na terenach intrygujących ale rzadko zamieszkałych, o słabej infrastrukturze noclegowej. Najczęściej w programie celem jest przejechanie trasy lub zdobycie określonego celu. Często wymagające zwiększonej odporności fizycznej lub psychicznej na trudności klimatyczne lub geograficzne danego regionu, do którego często nie ma też łatwych połączeń komunikacyjnych, dobrego zaopatrzenia. Wymagają starannego przygotowania sprzętu rowerowego, ubrania i ewentualnego sprzętu turystycznego.

rajdy – imprezy o charakterze półwyczynowym, kolarskim lub mtb wymagające dużego doświadczenia, przygotowania lub treningu . Celem jest przejazd najczęściej trasami trudnymi, o długich dystansach lub dużych przewyższeniach, podjazdach albo trudnych warunkach terenowych.

Dla ułatwienia podajemy również występującą w danej kategorii symboliczną skalę trudności wyrażoną ilością gwiazdek. Może być nieco subiektywna, ze względu na indywidualne postrzeganie przez każdego rowerzystę danej trasy.

trasa łatwa teren płaski, niekiedy z minimalnym nachyleniem np. z biegiem rzeki, nawierzchnia asfaltowa, gładka, krótkie odcinki dzienne.

trasa średnio łatwa teren płaski, możliwość niewielkich wzniesień, nawierzchnia gładka, niezbyt długie odcinki dzienne, trasa do pokonania dla każdego zdrowego rowerzysty bez przygotowania.

trasa trudna długie przejazdy terenem górzystym, długie podjazdy, zróżnicowane nawierzchnie w tym przeprawy brodem, długie odcinki dzienne, zróżnicowanie pogodowe, konieczny wcześniejszy trening i sprawność fizyczna.
trasa bardzo trudna wymagająca doświadczenia turystycznego, teren górzysty, długie podjazdy i odcinki dzienne, różne nawierzchnie, przeprawy, niebezpieczne przejazdy, zróżnicowanie pogodowe, konieczny trening i duża sprawność fizyczna.
trasa średnio trudna teren pagórkowaty, z odcinkami terenu górzystego, możliwość dłuższych podjazdów, nawierzchnia gładka, niekiedy szutrowa lub drogi polne, różne długości dzienne, okresowa możliwość większego wysiłku fizycznego. Wskazane wcześniejsze przygotowanie.

Fundamentem końcowego zadowolenia jest właściwe przygotowanie niezbędnego sprzętu i odpowiednie jego wykorzystanie w trakcie podróży. Nasze dotychczasowe doświadczenie podpowiada poniższą listę, która praktycznie jest obowiązkowa:

Rower
trekkingowy, crossowy, górski odpowiedni do charakteru wyprawy i wypróbowany przez uczestnika. Konieczny profesjonalny przegląd i regulacja zespołów przed wyjazdem. Obowiązkowe wyposażenie roweru to : bagażnik, błotniki, oświetlenie (szczególnie tylne), nóżka, 1-2 bclassony , stabilnie mocowane, niezbyt duże sakwy lub nieduży plecak wożony na bagażniku ( nie plecach ! ) lub profesjonalny plecak rowerowy, pompka, zapasowa dętka, łatki, podstawowe klucze i plastry z opatrunkiem. Wskazane i przyjemne wyposażenie to: licznik, torba na kierownicę lub pod ramę, rękawiczki i buty rowerowe. Koniecznym wyposażeniem jest kask każdego rowerzysty. W wielu krajach jest obowiązkowy. Osób niepełnoletnich nie dopuszczamy do jazdy bez założonego kasku.
Sprzęt biwakowy i podręczny:
śpiwór, często karimata lub materac, menażka, sztućce, kubek, latarka, okulary przeciwsłoneczne, krem do opalania i nawilżający, torby plastikowe do zabezpieczania przed wodą, kosmetyczka (2 ręczniki, mydło, szampon, pasta, szczoteczka, gąbka, chusteczki higieniczne i wiele innych, ale prosimy nie za dużo i z głową ), notes, długopis, może adresy do bliskich i znajomych do których, chcemy wysłać pozdrowienia, przydałby się aparat fotograficzny, wclassoki są "odjazdowe".
Ubranie:

Kurtka cienka ( przeciwdeszczowa), bluza z polaru 200, sweter, spodnie cienkie, spodenki krótkie, dres ( spodnie polarowe), koszulki (sporo) , bielizna, skarpetki cienkie i grube, buty sportowe i do jeżdżenia na rowerze, klapki, spodnie krótkie i długie do jeżdżenia ( rowerowe ), czapka ciepła i przeciwsłoneczna lub bandanka, chusta lub szalik, chustki do nosa, kostium kąpielowy.

Na wyprawach na północy kontynentu i wysokich górach należy uwzględnić fakt , że klimat jest dużo ostrzejszy od polskiego: niskie temperatury lub duże różnice. Mogą występować gwałtowne załamania pogodowe, ciągłe deszcze, silne wiatry z nad morza lub burze piaskowe uniemożliwiające jazdę na rowerze. Szczegóły przygotowania do niektórych wypraw podajemy na spotkaniach przedwyprawowych.

Ubrania - zabezpieczone w torebkach - powinny być zapakowane w funkcjonalne torby lub plecaki ( bez stelaża ).Zalecamy dwie mniejsze od jednej ogromnej.

Paszport lub dowód osobisty
, którego ważność sprawdzamy przed odjazdem.

Integralną część umowy pomiędzy uczestnikiem i BP EAGLE stanowią Warunki Uczestnictwa, bardzo prosimy o dokładne zapoznanie się z podanymi przepisami.

A więc... do spotkania na rowerowym szlaku !!!